Sammanfattning om vad gruppen tyckte om de olika påståendena:
1) Att vara bra på matematik är medfött:
Svar: Till viss del genetiskt, men också någonting man lär. Förutsättningarna kan vara olika, bland annat beroende på om man till exempel börjar räkna tidigt redan i hemmet tillsammans med familjen eller hur man tar in information. Man kanske inte ärver en "matematikgen", däremot tror jag att man kan tex. vara bättre eller sämre på att ta in och lagra information, som i sin tur kan göra att man har lättare eller svårare i matematik.
2) Män är bättre på matematik än kvinnor:
Svar: Nej, det är från individ till individ. Och beror ännu en gång på hur mycket man tränar.
3) Matematik är ett ämne man antingen älskar eller hatar:
Svar: Känslan om matematik beror på hur bra man behärskar det. Om någonting är svårt blir det tråkigt, blir det tråkigt så ogillar (eller kanske till och med hatar..) man det. Kan man det blir det kul och då älskar man det. Däremot är jag säker på att man kan gå från att inte behärska det och ogilla det därför, till att man börjar behärska det, tycka att det är kul och komma att älska det.
4) Matematiken är likadan världen över:
Svar: Ja. Själva systemet är likadant men svenska matematiken är lättare.
5) Att kunna matematik ger makt:
Svar: Ja, precis som med alla andra färdigheter så är kunskap makt.
6) Jag använder matematik i vardagen:
Svar: Ja. Exempel på det är egentligen allt vardagligt. Att handla, läsa recept med olika enheter, klockan mm mm.
Vad jag tyckte om att diskutera i grupp:
Det var intressant att få låna andras tankar och diskutera sina åsikter och till slut komma fram till något gemensamt. Ger också chansen till att få lära känna sina klasskamrater på ett bra och spontant sätt. I många frågor, bland annat exempelvis hur matematiken fungerar i andra länder, öppnade upp för tillfälle att lära känna varandra genom att fråga om härkomst. Det var intressant att lyssna på hur det fungerar i andra länder och hur någon som provat på både och (Sverige och ytterligare land) upplever det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar